Articles by Tuija Tammelin (5)

Arena Pro
Vain muutaman minuutin tähden? Näkökulmia Liikkuva varhaiskasvatus -toiminnan tuloksiin
Muutaman minuutin lisäys liikkumista voi olla askel kohti parempia liikkumistottumuksia. Mitä muuta muutama minuutti lisää liikkumista voisi tarkoittaa lapsille varhaiskasvatuksessa?

Arena Pro
Liikkuvat matematiikan oppitunnit tukevat oppimiseen kiinnittymistä sekä oppimiseen liittyviä tunteita ja asenteita
Liikkuvaa matikkaa -tutkimuksen perusteella liikkumisen lisääminen oppitunneille vaikuttaa positiivisesti oppilaiden tunneperäiseen ja sosiaaliseen kiinnittymiseen sekä oppimiseen liittyviin tunteisiin ja asenteisiin, kun oppijoiden motorinen taitotaso huomioidaan.

Arena Pro
Liikkuminen osaksi oppituntia
Liikkumisen lisääminen oppitunneille tauottaa paikallaanoloa, optimoi opiskelijoiden vireystilaa, motivoi ja auttaa keskittymään. Liikkumista voidaan lisätä oppitunneille monin tavoin. Tässä yhteydessä keskitytään muiden oppiaineiden kuin liikunnan oppitunteihin.

Arena Pro
Liikkumalla yhteisöllisyyttä oppilaitoksiin
Monet opiskelijat kokevat yhteenkuulumattomuuden tunnetta, yksinäisyyttä ja sosiaalista ahdistuneisuutta. Lisäksi merkittävä osa opiskelijoista liikkuu terveyden kannalta liian vähän. Liikkuminen on yksi keino tukea opiskelijoiden mielen hyvinvointia, yhteisöllisyyttä, fyysistä terveyttä ja oppimista. Kun samanaikaisesti edistetään yhteisöllisyyttä ja liikkumista, pitää pohtia tarkasti, mikä on paras toimintatapa eri kohderyhmille.

Arena Public
Vauhtipeleillä iloa ja sykettä koulun liikuntahetkiin ja harrastuksiin
Ympäri Eurooppaa kerätyt 100 parasta Vauhtipeliä tarjoavat tukea liikkumisongelman ratkaisemiseksi. Pelien tavoitteena on tuoda hauskaa ja kuntoa kohottavaa sisältöä liikuntatunneille, mutta yhtä hyvin pelit toimivat varmasti missä tahansa liikuntahetkessä; vaikka välitunnilla tai harrastuksissa. Kaikkien pelien hauskuus ja intensiivisyys on testattu oppilailla. Vauhtipelit on tuotettu JoyMVPA-hankkeessa, jonka on mahdollistanut EU:n Erasmus+ -rahoitus.