Koulutus ja oppiminen

Artikkeleita koulutuksesta, oppimisesta ja pedagogiikasta.

Digitaalinen transformaatio ravisuttaa pedagogisia toimintamalleja. Pedagogiikka uudistuu, ja oppiminen on siirtynyt perinteisten luokkahuoneiden ulkopuolelle. Jatkuva oppiminen kytkeytyy yhä voimakkaammin aitoihin oppimisympäristöihin ja työhön. Tämä kehitys tuo mukanaan monia haasteita, mutta…

Arena Public

Tekoälyllä tehty kuvituskuva, jossa opiskelija istuu saippuakuplan sisällä k ompassin päällä
Nuoria naisia seisomassa luokkahuoneessa pareittain. Leikkivät käsillä reaktioleikkejä.

Arena Pro

29.4.2024

Liikkuminen osaksi oppituntia

29.4.2024
Koulutus ja oppiminen Terveys ja hyvinvointi

Liikkumisen lisääminen oppitunneille tauottaa paikallaanoloa, optimoi opiskelijoiden vireystilaa, motivoi ja auttaa keskittymään. Liikkumista voidaan lisätä oppitunneille monin tavoin. Tässä yhteydessä keskitytään muiden oppiaineiden kuin liikunnan oppitunteihin. 

Arena Pro

24.4.2024

Näkökulmia ammatillisten opettajien pedagogis-digitaaliseen osaamiseen

24.4.2024
Koulutus ja oppiminen

Työelämän digitalisointi ja sen tuomat muutokset, kuten esim. ihmisten ja teknologian välinen suhde, haastavat ammatillisia opettajia jatkuvaan taitojen ja osaamisen päivittämiseen. Kartoitimme ammatillisten opettajien pedagogis-digitaalisen osaamisen nykytilaa seitsemällä eri osa-alueella.

tekoälyn laatima kuva tietokoneesta, josta nousee puu,

Arena Pro

12.4.2024

Näkökulmia tekoälyn hyödyntämiseen opinnäytetyössä

12.4.2024
Koulutus ja oppiminen

Uudet tuulet puhaltavat oppimisen ja opetuksen areenalla. Tekoälysovellusten tuleminen kaikkien saataville merkitsee myös koulutuksessa perustavanlaatuista muutosta, joka vaatii tarkastelemaan sekä oppimista että opetusta täysin uudella tavalla, myös AMK- ja YAMK-opinnäytetyön osalta.

Digitaalinen kirja, josta nousee dataa sinisen ja pinkin sävyillä

Arena Public

14.3.2024

Johdatus suurten kielimallien hyödyntämiseen – generatiivisen tekoälyn vaikutus opetukseen

14.3.2024
Koulutus ja oppiminen Teknologia ja teollisuus

Suuret kielimallit muuttavat maailmaa – asiakaskokemuksen parantaminen, työtehtävien tehostaminen, sisällön tuottaminen ja liiketoiminnan kehittäminen: muutamia esimerkkejä generatiivisen tekoälyn vaikutuksista yhteiskuntaan, joiden ennustetaan olevan saman tyyppiset kuin teollisella vallankumouksella.

Arena Public

14.3.2024

Täydennyskoulutusta ohjaajien muuttuviin osaamistarpeisiin

14.3.2024
Koulutus ja oppiminen

Ohjausalan ammattilaisten osaamistarpeissa korostuvat monet yhteiskunnalliset teemat kuten digitalisaatio, kestävä kehitys ja yhdenvertaisuus. Tässä artikkelissa tarkastellaan KEHA-keskuksen ja Jamkin ammatillisen opettajakorkeakoulun täydennyskoulutuskokonaisuutta, jossa ohjauskoulutusten sisältöä on kehitetty vastaamaan näitä ohjauksen monimuotoistuvia osaamistarpeita.

Arena Public

22.2.2024

Kyberturvallisuuden koulutusta kaikille

22.2.2024
Koulutus ja oppiminen Teknologia ja teollisuus

Yhteiskunnan digitalisoituessa kyberturvallisuuden merkitys jokaisen työssä kasvaa. Artikkelissä tehdään katsaus ammattikorkeakoulujen kyberopetuksen historiaan ja kehitystyöhön liittää se osaksi jokaisen korkeakouluopiskelijan opintoja.

Nuoria kävelemässä yhdessä nauraen.

Arena Pro

1.2.2024

Liikkumalla yhteisöllisyyttä oppilaitoksiin

1.2.2024
Koulutus ja oppiminen Terveys ja hyvinvointi

Monet opiskelijat kokevat yhteenkuulumattomuuden tunnetta, yksinäisyyttä ja sosiaalista ahdistuneisuutta. Lisäksi merkittävä osa opiskelijoista liikkuu terveyden kannalta liian vähän. Liikkuminen on yksi keino tukea opiskelijoiden mielen hyvinvointia, yhteisöllisyyttä, fyysistä terveyttä ja oppimista. Kun samanaikaisesti edistetään yhteisöllisyyttä ja liikkumista, pitää pohtia tarkasti, mikä on paras toimintatapa eri kohderyhmille.

Ihmishahmon käsien päällä graafisia symboleja ja teksti coaching

Arena Public

31.1.2024

Avaimia tekoälyn yritysvalmennukseen

31.1.2024
Koulutus ja oppiminen Teknologia ja teollisuus

Tässä artikkelissa avaamme yritysvalmennusten teemaa ja sitä, miten sen voi rakentaa valmennuspolku-malliksi. aiADDVA-projektissa toteutettiin tekoälyvalmennuksia yrityksille tavoitteena vahvistaa yritysten tekoälyosaamista. Yritykset tunnistivatkin tekoälyn kehittämistarpeen ja pystyivät hyötymään erityisesti käytännönläheisistä tehtävistä. Artikkelissa käsitellään yritysvalmennuksen kokonaisuutta ja valmennuspolkua kehittämisen mallina. Artikkelin loppuosassa esitellään valmentajien kokemuksia ja kehittämisideoita yritysvalmennuksiin.

Kolme ihmistä seisoo keskellä kuva. Keskimmäinen katsoo kameraan ja hymyilee niin, että silmät menevät kiinni. Tausta on yksivärinen kellertävä.

Arena Public

30.1.2024

Digivisio 2030 – tavoitteellisesti kohti tulevaisuutta

30.1.2024
Koulutus ja oppiminen

Digivisio 2030 on korkeakoulujen yhteinen hanke, jossa kehitetään jatkuvaan oppimiseen liittyviä yhteisiä palveluja sekä pedagogiikkaa. Jamk toimii aktiivisesti Digivisiossa ja on täsmentänyt omia tavoitteitaan suhteessa Digivisioon.

Kaksi naista fläppitaulun vieressä kasvot kameraan. Kaksi hahmoa etualalle selin.

Arena Public

19.12.2023

Uudistuva opinto-ohjaajankoulutus – määräaikaisarviointi vahvisti kehittämisen suuntaa

19.12.2023
Koulutus ja oppiminen

Opinto-ohjaajankoulutuksen kehittäminen vaatii yhteiskunnassa tapahtuvien muutosten analysointia ja työelämän osaamistarpeiden tunnistamista sekä koulutuksen laadun ja vaikuttavuuden arviointia. Yhtenä tärkeänä kehitystyökaluna toimivat määräaikaisarvioinnit.