Artikkeleita koulutuksesta, oppimisesta ja pedagogiikasta.
Arena Public
Arena Pro
Liikkumista sisältävät pedagogiset menetelmät tukevat opiskelijoiden vireyttä, oppimista ja hyvinvointia. Niiden toteutuminen edellyttää muutosta oppilaitoksen henkilöstön ja opiskelijoiden ajattelu- sekä toimintatavoissa.
Arena Pro
Animal Fun -ohjelma perustuu tutkittuun tietoon, jonka mukaan motoristen taitojen hallinta vahvistaa varhaiskasvatusikäisten lasten fyysistä ja sosiaalista osallisuutta.
Arena Pro
Oppimisen tuen lainsäädäntö uudistuu ammatillisessa koulutuksessa 1.8.2026. Artikkelissa kuvataan viiden koulutuksen järjestäjän kokemuksia valmistautumisesta tuleviin muutoksiin.
Arena Podcast
Millainen on mentoroinnin historia? Entä millaisia näkökulmia mentoroinnissa on? Mitä mentoronti voi tuoda tämän päivän keskustelukulttuuriin? Ari Hyyryläinen ja Hannu Heikkinen keskustelevat mentoroinnin historiasta, juurista ja nykypäivän mahdollisuuksista.
Arena Pro
TUVA-opettajat kohtaavat työssään monenlaisia haasteita, mutta myös paljon työn iloa ja merkityksellisyyttä. Opiskelijoilla on erilaisia tuen tarpeita, ja koulutukselta odotetaan tukea heidän siirtymiseensä toiselle asteelle.
Arena Podcast
Millainen merkitys mentoroinnilla on akateemisessa maailmassa? Tätä pohtivat akatemiatutkija Simon Walker ja lehtori Ari Hyyryläinen.
Arena Public
Peruskouluissa on viime vuosina panostettu yhä enemmän koulupäivän aikaiseen liikkumiseen. LIITU-tutkimus tuo esiin oppilaiden näkökulman koulun liikunnalliseen toimintakulttuuriin.
Arena Podcast
Podcastissa keskustellaan siitä, miten oppimisen tuen lakiuudistus tulee vaikuttamaan erityisopettajan työnkuvaan ja rooleihin ammatillisessa koulutuksessa. Miten erityisopettajuus muuttuu?
Arena Pro
Nykytilan arviointi oppilaitoksille -työkalu auttaa lukioita ja ammatillisia oppilaitoksia opiskelijoiden hyvinvointia tukevan toiminnan kehittämisessä. Aktiivisesti hyödynnettynä itsearviointitieto ohjaa kohti liikunnallisempaa toimintakulttuuria ja tukee yhteisöllisen opiskeluhuollon toimenpiteitä.
Arena Public
Oppilaitoksen kyberturvallisuuteen voi vaikuttaa jokainen työntekijä omilla teoillaan ja valinnoillaan suojatakseen oppilaitoksen digitaalista tietoa ja toimintoja kokonaisvaltaisesti. Mutta mitä tämä tarkoittaa käytännössä ja millaisin keinoin se on toteutettavissa?