Jamk Arena Pro

Jamk Arena Pro tarjoaa ammatillisia artikkeleita eri aiheista. Kirjoittajina ovat Jamkin asiantuntijat ja tutkijat.

Tämän päivän työelämän terveysuhat liittyvät keskeisesti liialliseen aivokuormitukseen ilman riittävää palautumista (Aejmelaeus ym., 2022). Työhön liittyvät erilaiset informaatioärsykkeet ovat lisääntyneet merkittävästi, joten myös aivoergonomiaan tulee kiinnittää laaja-alaisempaa huomiota (Hartikainen ym., 2021). Työhyvinvoinnissamme on nähtävissä huolestuttaa suunnan muutosta, josta kertoo esimerkiksi se, että suomalaisten työikäisten psyykkinen kuormittuneisuus on lisääntynyt viime vuosina, ja työuupumus uhkaa yhä useampaa […]

Arena Pro

Rehevää viidakkoa, jossa sammaloituneet puiset portaat ylöspäin

Arena Pro

24.4.2024

Näkökulmia ammatillisten opettajien pedagogis-digitaaliseen osaamiseen

24.4.2024
Koulutus ja oppiminen

Työelämän digitalisointi ja sen tuomat muutokset, kuten esim. ihmisten ja teknologian välinen suhde, haastavat ammatillisia opettajia jatkuvaan taitojen ja osaamisen päivittämiseen. Kartoitimme ammatillisten opettajien pedagogis-digitaalisen osaamisen nykytilaa seitsemällä eri osa-alueella.

Värikkäitä maalattuja ihmisten silhuetteja

Arena Pro

19.4.2024

Naisten ja miesten määrä suomalaisten urheilu- ja liikuntajärjestöjen johtotehtävissä

19.4.2024
Terveys ja hyvinvointi

Naisten osuus urheilujärjestöjen johtotehtävissä on lähestymässä sitä rajaa, mitä Suomen Liikunta ja Urheilu neljännesvuosisata sitten tavoitteli.

tekoälyn laatima kuva tietokoneesta, josta nousee puu,

Arena Pro

12.4.2024

Näkökulmia tekoälyn hyödyntämiseen opinnäytetyössä

12.4.2024
Koulutus ja oppiminen

Uudet tuulet puhaltavat oppimisen ja opetuksen areenalla. Tekoälysovellusten tuleminen kaikkien saataville merkitsee myös koulutuksessa perustavanlaatuista muutosta, joka vaatii tarkastelemaan sekä oppimista että opetusta täysin uudella tavalla, myös AMK- ja YAMK-opinnäytetyön osalta.

Arena Pro

20.3.2024

Python-ohjelmointikielen käyttö liiketoimintatiedon visualisointiin

20.3.2024
Liiketoiminta ja talous Teknologia ja teollisuus

Low-code ja no-code -työkalut ovat kasvattaneet suosiotaan liiketoimintatiedon visualisoinnissa. Power BI:n tai Tableaun tyyppiset työkalut sisältävät kuitenkin rajoitteita, minkä vuoksi esimerkiksi Python-ohjelmointikieleen perustuva, räätälöitävä ratkaisu voi olla houkutteleva vaihtoehto BI-tiedon visualisointiin.

Arena Pro

29.2.2024

Matkailutrendinä muutosmatkailu

29.2.2024
Liiketoiminta ja talous Yhteiskunta ja ilmiöt

Globaalit tapahtumat ja niiden vaikutukset aikamme megatrendeihin vaikuttavat myös matkailualaan. Elämme alati muuttuvassa maailmassa, jossa matkailu voi osaltaan toimia alustana yksilöiden muutokselle. Ymmärtämällä muutosmatkailua ilmiönä, myös Suomessa voidaan tarttua tähän matkailutrendiin, ja muotoilla muutoksen mahdollistavia matkailuelämyksiä.

Arena Pro

27.2.2024

Tekoälyn vaikutukset etnografiseen tutkimukseen organisaatioissa

27.2.2024
Teknologia ja teollisuus Yhteiskunta ja ilmiöt

Tekoäly on tulossa osaksi organisaatioiden arkea. Tämä tuo myös organisaatioiden tutkijoille uusia haasteita ja mahdollisuuksia.

Piirroskuva, jossa suurena kyselylomake. Sen ympärillä kolme ihmishahmoa, joista yhdellä kädellä tietokone, toisella suurennuslasi ja kolmannella kynä.

Arena Pro

23.2.2024

Kyselymenetelmän soveltuvuus kuntalaisten liikunta-aktiivisuuden mittaamiseen kolmessa Suomen kunnassa

23.2.2024
Terveys ja hyvinvointi

Kuntalaisten terveyden ja hyvinvoinnin edistäminen edellyttää tietoa asian tilasta. Liikunta-aktiivisuuden arvioimisen kustannustehokas toteuttaminen on pienessäkin kunnassa mahdollista sopivalla kyselymenetelmällä.

Lähikuvassa käsi tietokoneen hiiren päällä, taustalla toinen käsi näppäimistöllä. Kuvan päällä violettisävyinen layer.

Arena Pro

22.2.2024

E-urheilusta Keski-Suomen vetovoimatekijä

22.2.2024
Liiketoiminta ja talous

Elektronisen urheilun ja pelaamisen voidaan todeta olevan yleisesti suosittua ja toimialan sisältävän moninaisia liiketoimintamahdollisuuksia myös paikallisella tasolla. Tarkastelemme tätä potentiaalia sekä e-urheiluilmiön vaikutuksia laaja-alaisesti koko aluekehityksen, tutkimuksen ja yritysyhteistyön näkökulmista.

Nuori pelaa tietokoneella, kuva otettu nuoren takaa.

Arena Pro

21.2.2024

Opintojen ja työelämän ulkopuolella olevien nuorten työllistymisen toiveet ja mahdollisuudet e-urheilussa

21.2.2024
Terveys ja hyvinvointi

Digitaalinen pelaaminen kiinnostaa monia nuoria ja nuoria aikuisia ajanvietteenä, harrastuksena sekä työurana. Pelaamisen kautta voi kehittää monia työelämässäkin tarvittavia taitoja ja e-urheiluala tarjoaa uudenlaisia työllistymisen mahdollisuuksia. Digitaalinen pelaaminen voisi toimia myös ammattilaisen työkaluna nuorten motivoinnissa ja uraohjauksessa.