Ammattikorkeakoulut ovat avanneet opiskelijoilleen mahdollisuuden laajentaa omaa osaamistaan ja suorittaa opintoja toisen ammattikorkeakoulun opintotarjonnasta. Ristiinopiskelua on tapahtunut jo pitkään, mutta toiminta on viime vuosina laajentunut yhteisen verkkotarjontaa kokoavan CampusOnline-portaalin myötä.
CampusOnline.fi-portaali on toiminut syksystä 2018 alkaen. Sitä edelsi Suomen Virtuaaliammattikorkeakoulu, jonka puitteissa verkko-opiskelumahdollisuuksia ryhdyttiin ammattikorkeakoulujen kesken kehittämään 2000-luvun alussa, mutta joka sittemmin lakkautettiin. Yhteinen kesäopintotarjotin summersemester.fi muutettiin ympärivuotiseksi ja tässä yhteydessä myös nimi päivitettiin CampusOnlineksi. (Tyrväinen, Kantola & Simola 2023). CampusOnline-portaalissa on lukukausittain ollut tarjolla noin 500–700 tutkinto-opiskelijoille suunnattua opintojaksoa, tämä tarkoittaa noin 1 800 opintojaksoa vuodessa. Opiskelijoiden keskuudessa suosituin lukukausi on kesä, mutta suosiotaan ovat kasvattaneet erityisesti nonstop-opinnot, joita opiskelijat voivat suorittaa itselleen sopivana ajankohtana.
Suosittu sivusto
Ristiinopiskelun suosiosta kertoo sekä portaalin kautta suoritettujen opintopisteiden määrä että CampusOnline-verkkosivuston analytiikka. Vuoden 2022 aikana CampusOnline-sivustolla oli latauksia peräti 5,6 miljoonaa. Ketkä sivustolla vierailevat? Varmasti suurin ryhmä on opiskelijat, mutta myös ohjaustyötä tekevät ammattikorkeakoulujen henkilöstön jäsenet. Portaalin tarjonnan avulla opiskelijoita voidaan ohjata nopeuttamaan opintoja ja täydentämään tutkintoaan opintojaksoilla, joita ei välttämättä ole tarjolla omassa kotikorkeakoulussa. Opintopisteitäkin suoritetaan paljon, vuonna 2022 lähes 240 000. Tämä opintopistemäärä vastaa suuruudeltaan keskikokoisen ammattikorkeakoulun vuosittaista opintopistemäärää (Jonninen 2023).
Taulukko 1. Summersemester.fi ja CampusOnline-portaalissa tarjolla olleet opintojaksot ja ristiinopiskelun opintopisteet.
Vuosi | Opintojaksot | Opintopisteet |
---|---|---|
2016 | 296 | 9 712 |
2017 | 440 | 28 944 |
2018 | 612 | 59 833 |
2019 | 1 329 | 109 546 |
2020 | 1 599 | 173 436 |
2021 | 1 894 | 209 051 |
2022 | 1 841 | 238 936 |
Lisää laadukkuutta laatukriteerien avulla
Korkeakoulujen ristiinopiskelu avaa opiskelijoille laajemmat valinnan mahdollisuudet. Yhteinen verkkotarjonta mahdollistaa yksilöllisiä valintoja, opintojen edistämistä nopeammin tai puuttuvien opintojen suorittamisen joustavammin. Ristiinopiskelu tarjoaa myös erilaisia oppimiskokemuksia, opinnot eri korkeakouluissa voivat olla toteutukseltaan erilaisia ja mahdollistaa jopa verkostoitumisen muiden korkeakoulujen opiskelijoiden kanssa.
Keskustelua on viime aikoina herättänyt erityisesti opintojen laatu. Tämä ei ole vain ristiinopiskeluun liittyvä kysymys, vaan ylipäätään koko koulutuskentän asia. Laatutasovaatimus täytyy pitää korkeana. Verkon avulla tapahtuvaa oppimista ei pidä nähdä leikkisänä tietokonepelinä tai vähemmän tärkeänä kuin perinteistä kampuksilla tai työelämässä tapahtuvaa oppimista. Oppimista voi tapahtua missä vain, ja sen tulee olla laadukasta.
Yhteiset eAMK-hankkeessa luodut laatukriteerit luotiin ohjaamaan toimintaa, mutta vastuu opintojen laadusta on lopulta korkeakouluilla itsellään. Koskelan ja Mannilan (2022) Digivisio 2030 -hankkeelle tekemän selvityksen mukaan laatukriteereiden käyttöä tukee erityisesti sitouttaminen. Sitä voidaan edistää kriteerien helppokäyttöisyydellä, niiden käyttöön liittyvällä tuella ja koulutuksella, organisaatiotason velvoitteella käyttää kriteereitä sekä osallistamalla opettajia laatukriteerien jatkuvaan kehittämistyöhön. Näillä askeleilla laatua voidaan edistää, olipa kyse ristiinopiskelusta tai korkeakoulujen muusta opintotarjonnasta.