Arena Public
Suuri joukko suunnistajanaisia juoksee purupohjaisella leveällä radalla.

Venlojen viestin lähtö Lakia-Jukolassa Kauhavalla 2024. Kuva Kimmo Hirvonen.

Urheilun suurtapahtuman liikuntavaikutusten arviointi kunnan liikuntatoimen näkökulmasta

Terveys ja hyvinvointi

Jukolan viesti on urheilun vuosittainen suurtapahtuma, joka on viimeksi järjestetty Keski-Suomessa Jämsässä 2013. Suunta Jyväskylä ry on hakemassa järjestämisoikeutta kesäksi 2029 tai 2030. Toteutuessaan työnimeä Metso-Jukola kantavan tapahtuman kilpailukeskus sijoittuisi Laukaan Leppävedelle (Roimela 2024). Kilpailukeskuksen ytimen muodostaisi Leppäveden liikuntapuisto. Kilpailumaasto alkaisi välittömästi liikuntapuiston laidalta ja jatkuisi kuntarajan yli Jyväskylän kaupungin puolelle.

Suurtapahtumat, myös urheilun, ovat kunnille strategisesti merkittäviä kohteita, ja niitä tuetaan joko suoraan rahalla tai tarjoamalla tiloja, työvoimaa ja markkinointiyhteistyötä. Suurtapahtuman ei tarvitse olla olympialaisten kokoluokkaa. Kunnan koosta riippuen kansalliset kilpailut tai isohkot leiritkin ovat merkittäviä. Usein katsotaan, että tapahtuman sijoittuminen paikkakunnalle on kunnan brändi- eli mielikuvamarkkinointia, joka voi tuottaa hyötyjä pitkällä aikavälillä. Paikkakunnalla vierailevat ihmiset nähdään myös hyödykkeiden kuluttajina, eli odotetaan välittömiä taloudellisia vaikutuksia. Näkökulma on siis elinkeinopoliittinen . (Tukipolitiikasta laajemmin Lämsä ym. 2024.)

Leppäveden liikuntapuisto tapahtumapaikkana

Leppäveden liikuntapuistoon on rakennettu Laukaan kunnan investoimana ja valtion liikuntapaikkarakentamisen tuella useita ulkoliikuntapaikkoja ja virkistyskohteita. Alueelle on myös valmistumassa yksityisellä rahoituksella urheiluhalleja. Kunnan tavoitteena on toteuttaa alueelle vetovoimainen, erilaisia aktiviteetteja ja tapahtumia tarjoava virkistysalue sekä helposti lähestyttävä matalan kynnyksen lähiliikuntapaikka luonnon äärellä. Leppäveden liikuntapuisto on ollut Laukaan kunnan liikuntapaikkojen kärkikehittämiskohde viimeisen viiden vuoden ajan. Alueen läpi kulkee valaistu maakuntaura Metsoreitti. (Lehtiö & Vierimaa, 2018.)

Laukaan kunta ja Jyväskylän kaupunki sopivat kumpikin erikseen yhteistyöstä Jukolan viestin järjestäjäorganisaation kanssa. Yhteistyömallit ovat erilaisia. Leppäveden liikuntapuiston ja sen lähialueiden luovuttaminen tapahtuman käyttöön on merkittävä toimi Laukaan kunnalta ja kunnalle.

Ei pelkästään ja talousvaikutuksia

Taloudellisten vaikutusten lisäksi politiikkatoimia arvioidaan muistakin kulmista. Tyypillisiä ovat ympäristövaikutukset, jotka tässä tapauksessa tarkoittavat muun muassa liikenteestä aiheutuvia päästöjä. Sosiaalisista vaikutuksista merkittävä on sukupuolivaikutusten arviointi, jonka laskemiseen on sopiva indikaattori: Vuoden 2024 Venlojen viestiin oli ilmoittautunut 1 426 nelinaisista joukkuetta ja sitä seuranneeseen yöviestiin, johon voi osallistua sekä miehiä että naisia, oli ilmoittautunut 1 655 seitsenhenkistä joukkuetta (Lakia-Jukola, 2024). Suoria lapsivaikutuksia tapahtumalla ei tarvitse arvioida olevan, vaikka osallistujina on myös nuoria. Rajankäyntiä siitä, milloin esimerkiksi julkisten avustusten voidaan katsoa kohdistuvan kokonaan, osittain tai ei lainkaan lapsiin, on pohdittu valtionavustuskäytäntöjen yhteydessä (Turunen ym. 2022). Omasta näkökulmastaan Jukolan viesti -tapahtuman järjestäjä julkaisee yleensä avoimesti saatavilla olevat, kattavat ja laajat loppuraportit, jotka tarjoavat seuraaville järjestäjille ja tuleville sijaintikunnille hyödyllistä oppia (esim. Lukkari-Jukola 2022.)

Miten nivoa yksittäinen tapahtuma palvelemaan pitkäjänteistä liikuntapolitiikkaa

Valtio kaitsee kuntien liikuntapoliittisia valintoja osoittamalla valtionosuuksia ja -avustuksia sekä normiohjaamalla muun muassa liikuntalailla, mikä on kunnan toimivalta ja mitkä ovat sen velvoitteet. Lain viidennessä pykälässä on kunnan vastuulle säädetty yleisten edellytysten luominen kunnan asukkaille. Se pitää sisällään palvelujen järjestämisen, kansalaistoiminnan tukemisen ja liikuntapaikkojen rakentamisen sekä ylläpitämisen. Tämän tulee tapahtua muun muassa eri toimialojen yhteistyönä sekä kehittämällä paikallista, kuntien välistä ja alueellista yhteistyötä. (Liikuntalaki 390/2015.)

Laukaan kunnan liikuntapalvelujen näkökulmasta pohdinta kattaa kulupuolella tapahtumaan osoitettavan resurssin suuruuden, eli paljonko tukemiseen käytetään työvoimaa ja muita voimavaroja sekä ovatko ne uutta vai muusta toiminnasta siirrettäviä. Laskelman tulosarakkeeseen kuuluu arvioida, mitä kuntalaiset tapahtumasta saavat. Yksittäisen kilpailuviikonlopun liikuntavaikutus on lyhytkestoinen. Isompi merkitys on sillä, että liikuntapaikan rakentaminen, eli tässä tapauksessa laajan alueen kartoitus ulkoilukäyttöön, vaikuttaa niin kauan kuin kartta on ajan tasalla tai säällisesti päivitettävissä ja maasto tarkoitukseen käytettävissä. Lajin luonteeseen liittyy, että ennakkoon kartoitetaan alueita tyyppimaastoharjoituksia varten. Huippujoukkueet mutta myös harrastajat käyttävät näitä jo edellisenä kesänä. Tarve ja kysyntä on suuri – etenkin jos kilpailualuetta vastaavia maastoja ei ole joka puolella maata. Ajantasaiset, hyvin kartoitetut maastot palvelevat paitsi kuntorastikävijöitä myös omatoimisesti ulkoilevia.

Laukaaseen kuuluvalla Leppäveden alueella suuri käyttäjäryhmä ovat koululaiset. Alueelle on tonttitarjonnalla ohjattu erityisesti nuoria perheitä. Leppäveden koulussa 1.–6.-luokilla on 370 oppilasta ja varhaiskasvatuksessa 260 lasta (Leppäveden koulu, 2024).

Laukaan kunnan tavoitteena on, että Jukolan viestin kilpailumaaston lisäksi harjoituskarttoja varten kartoitetaan tyyppimaastoja useista muista taajamista tai kyliltä. Kartoituksia halutaan ohjata kunnan koulujen tai muiden kehityskohteiden, kuten kulttuurimatkailukohteiden, läheisyyteen.

Ajantasaisten maastokartoitusten tulee palvella kuntalaisia laajasti ja hyödyttää kuntalaisten arkea pitkään tapahtuman jälkeen. Kartoituksia tulee toteuttaa siitä näkökulmasta, että kuntalaisille avointen liikuntapaikkojen – toissijaisesti myös lajin – saavutettavuus paranee.

Lisäksi kunnan tavoitteena on tapahtuman avulla tukea seuratoimintaa ja seuratoiminnan edellytyksiä pitkällä tähtäimellä (vrt. Liikuntalaki 390/2015). Harrastamisen olosuhteet ja palvelutarjonta, esimerkiksi suunnistuskoulu tai kuntorastit, on järjestettävä paikallisesti. Kilpa- ja huippu-urheiluun siirryttäessä tarjonta voi olla alueellisesti keskittynyttä.

Vaikutuksiin pyritään, mutta ne pitäisi suunnitella ja sitten myös mitata

Jukolan viestin loppuraporteissa ei juurikaan ole raportoitu tapahtuman paikallisia- tai liikuntavaikutuksia. Tavoitteita on kyllä asetettu runsaasti, mutta niiden toteutumista ei ole haluttu/pystytty raportoimaan. Tavoitteena Metso-Jukolalle voisi olla oppilaitos- ja/tai tutkimusyhteistyön kehittäminen niin, että suurtapahtuman vaikutuksia voitaisiin oikeasti mitata, seurata ja arvioida.

Muiden kuin jo lajin parissa olevien kuntalaisten liikunnan edistäminen ei tapahdu itsestään vain sillä, että joku kilpailu on yhden viikonlopun ajan paikkakunnalla. Useita vuosia etukäteen tiedossa olevan ja osallistujilta merkittävää harjoittelua edellyttävän tapahtuman valjastaminen isomman kansanosan ulkoilu- ja kuntoiluharrastamisen tukemiseen on paitsi seuroille myös kunnille erityinen mahdollisuus sekä suunnittelun ja tekemisen paikka. Liikuntavaikutuksia ei vain arvioida vaan niitä pyritään saamaan aikaan.