Terveys ja hyvinvointi

Artikkeleita terveydestä, hyvinvoinnista ja liikunnasta.

Kanadassa kehitetyn tutkimusperustaisen Partnering for Change (P4C) -mallin tavoitteena on helpottaa oppilaiden tuen tarpeiden, kuten motoriikan haasteiden ja toiminnanohjauksen pulmien varhaista tunnistamista ja tukemista. Mallin tarkoituksena on lisätä opettajien ja…

Arena Pro

Neljä lasta ja opettaja istuvat pöydän ääressä iloisina ja yhdistävät kätensä keskelle.
Lapsi ja mies nuotion äärellä laavulla.

Arena Public

14.2.2024

Perhekohtaista liikuntaneuvontaa Seinäjoella

14.2.2024
Terveys ja hyvinvointi

Tahtotila ja kiinnostus perheille kohdennetun liikuntaneuvonnan kehittämiseksi on ilmeinen ja ideoita toimivista käytännöistä kaivataan. Seuraavassa esitellään kunnan liikuntapalveluiden ja hyvinvointialueen yhteistyönä toteutettu toimintatapa.

Mies vetää lasta Stigalla lumisella tiellä.

Arena Pro

12.2.2024

Perheiden liikuntaneuvonnasta tukea liikkuvampaan arkeen

12.2.2024
Terveys ja hyvinvointi

Artikkelissa tarkastellaan perheliikuntaneuvonnan mahdollisuuksia perheiden liikkuvamman elämäntavan tukipalveluna ja sen ympärille rakentuvien palveluketjujen tarjoamia mahdollisuuksia.

Neljä erikorkuista kasaa kolikoita rivissä, Kunkin kasan päällä pieni ihmisfiguuri.

Arena Pro

2.2.2024

Rohkeita avauksia vai seuratoiminnan kehittämistä pienellä riskillä

2.2.2024
Terveys ja hyvinvointi

Seuratoiminnan kehittämistuki on valtionavustus, jota hakevat ja saavat sekä jäsenmäärältään että taloudeltaan pienet ja isot seurat, monen lajin yleisseurat ja yhden lajin seurat. Muutaman tuhannen euron tukea toiminnan kehittämiseen pystyvät käsittelemään pienetkin seurat, mutta työntekijän palkkaamiseen tarkoitettu tuki edellyttää taloudelta riittävää kokoa.

Nuoria kävelemässä yhdessä nauraen.

Arena Pro

1.2.2024

Liikkumalla yhteisöllisyyttä oppilaitoksiin

1.2.2024
Koulutus ja oppiminen Terveys ja hyvinvointi

Monet opiskelijat kokevat yhteenkuulumattomuuden tunnetta, yksinäisyyttä ja sosiaalista ahdistuneisuutta. Lisäksi merkittävä osa opiskelijoista liikkuu terveyden kannalta liian vähän. Liikkuminen on yksi keino tukea opiskelijoiden mielen hyvinvointia, yhteisöllisyyttä, fyysistä terveyttä ja oppimista. Kun samanaikaisesti edistetään yhteisöllisyyttä ja liikkumista, pitää pohtia tarkasti, mikä on paras toimintatapa eri kohderyhmille.

Kaksi nuorta naista pelaavat fortuna-kuulapeliä aulatilassa.

Arena Public

23.1.2024

Tavoitteena aktiivisuutta ja opiskelukykyä edistävä toimintakulttuuri korkeakouluissa

23.1.2024
Terveys ja hyvinvointi

Tuskin kukaan on välttynyt viime aikoina varusmiesten kestävyyskunnon heikentymisestä, istumisen tappavuudesta, liikkumattomuuden hintalapusta ja tulevaisuuden työntekijöiden toimintakyvyn riittämättömyydestä julistavilta otsikoilta.

Nainen jolla virtuaalilasit päässä.

Arena Pro

19.1.2024

Virtuaalisen luontokokemuksen järjestäminen työpaikalla

19.1.2024
Terveys ja hyvinvointi Yhteiskunta ja ilmiöt

”Ehditkö kohta palaveriin? Tänään on aika tiukka aikataulu. Alkaa sitten seuraava Teams.” ”Joo ehdin, 15 minuuttia. Käyn vain ensin hetken metsässä.”

Ihmisiä ympyärmuodostelmassa pitämässä kiinni isoa kuvioitua kangasta.

Arena Pro

22.12.2023

Liikkumista edistävän toiminnan vakiintumisen edellytyksiä

22.12.2023
Terveys ja hyvinvointi

Liikkumista edistävä toiminta on vahvistanut asemaansa varhaiskasvatusyksiköissä, kouluissa ja toisen asteen oppilaitoksissa. Toiminnan vakiintuminen edellyttää paikallistason koordinointia, johdon tukea, toiminnan kirjaamista erilaisiin dokumentteihin, toimivia verkostoja sekä henkilöstön osaamisen tukemista.

Henkilö seisoo junaraiteilla. Juna vilistää ohi, epäteräviä ihmishahmoja ohittaa keskellä seisovan henkilön.

Arena Pro

21.12.2023

Tukea ja turvallisia aikuisia arkeen – nuorten osallisuus ja sosiaaliset tukiverkostot jälkihuollossa

21.12.2023
Terveys ja hyvinvointi

Haavoittuvassa asemassa olevien nuorten ääni jää usein kuulumatta, kun heille suunnattuja palveluja kehitetään ja tuotetaan. Näitä nuoria on vaikea tavoittaa ja kutsua mukaan kehittämiseen, koska heillä ei välttämättä ole kokemusta tai uskoa omiin vaikuttamismahdollisuuksiinsa. Kuitenkin vain nuori itse tietää, miltä hänestä tuntuu ja mikä häntä parhaiten auttaisi. Tämä olisi tärkeää huomioida jälkihuollon tukiverkostoja ja palveluita kehitettäessä.