Kaikki me olemme oppijoita. Täydennämme osaamistamme eri vaiheissa elämäämme ja erilaisissa tarkoituksissa: mielenkiinnosta, alanvaihtajana, täydennyskoulutuksena tai vaikkapa uutta työuraa etsiessä. Erilaisia oppimisen mahdollisuuksia ja vaiheita kuvataan kiteytetysti Digivisio 2030 -hankkeen tuottamassa videossa (Digivisio 2030, n.d.).
Tarjonta yhteen kanavaan
Opin.fi-palvelu perustetaan jatkuvan oppimisen lähtökohdista. Kukin korkeakoulu on voinut itse määritellä omat tavoitteensa Digivisio 2030 -hankkeessa, ja Jyväskylän ammattikorkeakoulussakin on se tehty (Hiekkataipale, M-M., ym., 2024). Vuonna 2025 Opin.fi:stä löytyy kaikkien suomalaisten korkeakoulujen avoin koulutustarjonta eli avoimen ammattikorkeakoulun ja avoimen yliopiston opintotarjonta. Näistä opinnoista oppija saa opintopisteitä.
Poikkeuksellisen Opin.fi-palvelusta tekee paitsi koko maan kattava tarjonta myös se, että samalta sivustolta löytyy myös oppimista tukevaa ei-opintopisteitä tuottavaa tarjontaa. Ei-opintopisteytetty tarjonta on esimerkiksi artikkeleja, podcasteja, videoita ja webinaareja, joista oppija ei saa opintopisteitä, mutta joista oppii uutta.
Tällä hetkellä Jamkin opintopisteitä tuottavaa koulutustarjontaa voi selata kootusti jamk.fi-verkkosivuilla, mutta ei-opintopisteitä tuottava tarjonta on hajallaan eri kanavissa, Jamkin omissa tai muiden ylläpitämissä: eri verkkosivuilla, julkaisupalveluissa, podcast-alustoilla ja YouTubessa. Opin.fi:ssä oppija voi selata kaikkea tätä Jamkin tarjontaa yhden palvelun kautta – sekä siinä samalla muiden korkeakoulujen tarjontaa.
Opintopisteitä tuottava koulutustarjonta tulee järjestelmäintegraation kautta Opin.fi-palveluun kaikista korkeakouluista, Jamkissa Peppi-palvelun kautta. Ei-opintopisteitä tuottavan tarjonnan osalta jokainen korkeakoulu ratkoo tarjonnan tuomisen palveluun omalla tavallaan. Ei-opintopisteytetylle tarjonnalle on olemassa niin HEDI/HEDS-rajapintamahdollisuus. Jamkissa ei alkuvaiheessa oteta ei-opintopisteitä tuottavan tarjonnan osalta integraatioita käyttöön, sillä se tulisi rakentaa monien eri kanavien välille, eikä tähän ole teknisiä valmiuksia.
Sisällöt itsessään ovat jatkossakin niillä alustoilla, missä nykyisin. Opin.fi toimii ikään kuin jakelukanavana tai näyteikkunana Jamkin sisällöille, sillä sinne syötetään tarjonnan kuvailutiedot ja linkki varsinaiseen sisältöön, kuten artikkeliin tai podcastiin.
Hajautettu sisällönsyöttö Jamkin ratkaisuna
Jamkissa tunnistettiin, että tutkimus-, kehittämis- ja innovaatiotoiminnasta syntyy monenlaisia jatkuvaa oppimista tukevia sisältöjä, ja sisällöntuotannon prosesseja lähdettiinkin muodostamaan Opin.fi:n TKI-toiminnan ympärille. Jamkin TKI-projektien volyymi on melko suuri, sillä vuosittain käynnissä on yli 200 projektia (Jyväskylän ammattikorkeakoulu, n.d.), ja TKI-toiminnan kokonaisvolyymi oli 20,3 miljoonaa euroa vuonna 2023 (Tilastokeskus). Projektien kokemuksista, havainnoista ja tuloksista tehdään paljon erilaisia ei-opintopisteitä tuottavaa jatkuvaa oppimista tukevaa tarjontaa.
Sisältöjä tullaan viemään Jamkissa Opin:fi:lle hajautetusti ja projektikohtaisesti. Sisällöntuottajia on useita sisällöntuottajia, millä pyritään laajaan, ajantasaiseen ja uutuusarvoltaan kiinnostavaan tarjontaan. Perusteluina hajautetulle sisällöntuotannolle koettiin laaja projektitoiminta ja kokenut projektihenkilöstö. Jamkissa on pitkäaikaisia päätoimisia projektitoimijoita, joilla on asiantuntemusta ja osaamista myös viestiä projektiensa tuloksista monikanavaisesti ja kohderyhmäkohtaisesti.
Jamkissa on sekä toiminnallisesti että laadullisesti valmiudet ottaa jo heti Opin.fi:n lanseerausvaiheessa hajautettu malli käyttöön. Samalla kehitetään sisäistä toimintakulttuuria ja prosesseja niin, että voidaan nykyisillä TKI-toiminnan resursseilla saada mahdollisimman suuri näkyvyys TKI-projektien tuloksille ja kokemuksille. Näin Jamkissa otetaan jälleen askelia digitalisaatiossa ja laadukkaan opintotarjonnan tuotannossa onnistumisessa, mihin Hakanurmi (2024) korkeakouluja kannustaa.
Jamkissa odotetaan mielenkiinnolla, millaisen vastaanoton Opin.fi-palvelu saa oppijoilta. Viestinnällisesti kiinnostavaa on seurata omien kanavien analytiikkatiedoista, tavoittavatko erilaiset ei-opintopisteitä tuottavat sisällöt uusia yleisöjä: saadaanko enemmän katselijoita, lukijoita, kuuntelijoita ja osallistujia? Toiveissa on, että tulokset, opit ja havainnot saavuttavat Opin.fi:n kautta laajemman yleisön ja toimivat monen oppijan osaamisen ja asiantuntijuuden vahvistamisessa tehokkaammin kuin nykyisellä hyvin hajautetun kanavapaletin tavalla toimiessamme.