Mitä tapahtuu, kun irrotetaan 70 lukion opettajaa ja 800 lukion ensimmäisen vuoden opiskelijaa viikoksi perinteisestä opetuksesta, kerätään yhdeksän kehittämishaastetta alueellisilta työelämän edustajilta, lisätään joukkoon monialainen joukko korkeakoulun henkilöstöä ja asetetaan tavoitteeksi kehittää opiskelijoiden työelämätaitoja? Lopputuloksena ei ole mojovan vitsin loppuhuipennus, vaan lähes 1 200 kirjattua opintopistettä Gradian lukiolaisille vuosittain. Toiminnan salaisuutena on vahva yhteisopettajuus, tiimityöskentely ja toiminnan iteratiivinen kehittäminen, jotka kaikki yhdessä mahdollistavat, että seuraava toteutus on entistäkin onnistuneempi.
Korkeakoulupisteitä ensimmäisestä lukiovuodesta alkaen
Gradia-lukioiden ensimmäisen vuoden opiskelijoiden vuosiohjelmaan on kuulunut vuodesta 2021 alkaen Työelämäviikko, joka muodostuu työelämässä vietetystä alkuviikosta ja Gradian opiskelijoille räätälöidystä InnoFlash-opintojaksosta.
InnoFlash on Jyväskylän ammattikorkeakoulun opintojakso, jossa opiskelijat ratkaisevat työelämän kehittämishaasteita käyttäjälähtöisen ajattelun ja toimintamallin (Design Thinking) avulla (Doorley, ym., 2018). Tavoitteena on kehittää opiskelijoiden innovaatio- ja ryhmätyötaitoja sekä luoda toimeksiantajalle lisäarvoa tuottavia uusia, luovia ja innovatiivisia ratkaisuja. Opiskelijoiden ratkomat toimeksiannot tulevat suoraan alueellisilta työnantajilta. Työelämän edustajat osallistuvat myös opintojakson toteuttamiseen, sillä heidän tulee tulla paikan päälle antamaan toimeksiannot sekä kuulemaan syntyneet ideat salaman lailla etenevän opintojakson päätteeksi. Parhaat InnoFlash-toimeksiannot liittyvät esimerkiksi uusiin tuote- tai palveluideoihin, uusien asiakasryhmien tavoittamiseen tai uuden liiketoimintamallin suunnitteluun.
InnoFlash-ajatus perustuu vahvasti tiimityöskentelyyn. Tiimityöskentelyssä korostuu parviälyn teoria, jossa uskotaan, että ryhmän kollektiivinen älykkyys ylittää yksilöiden älykkyyden (Aksovaara & Hakkarainen, 2024). Tämä lähestymistapa kannustaa erilaisista lähtökohdista tulevia opiskelijoita jakamaan tietoa, ideoita ja näkökulmia, mikä johtaa innovatiivisiin ratkaisuihin ja syvempään oppimiseen.
Työelämätaitojen kehittämisen lisäksi tavoitteena on tukea lukion opiskelijoiden korkeakoulupolkua ja auttaa heitä löytämään suuntaa omille ura- ja opiskeluhaaveilleen. Lisäksi opiskelijat saavat InnoFlash-opintojakson suorittamisesta kaksi korkeakoulun opintopistettä, jotka voidaan hyväksilukea, jos opiskelija hakeutuu myöhemmin opiskelemaan Jamkiin tai muuhun ammattikorkeakouluun .
Korkeakoulupisteitä kerätään Gradian lukioissa myös muilla vuosikursseilla koko Keski-Suomen laajuisen Keski-Suomen Korkeakouluviikon aikana, jota on järjestetty vuodesta 2020 saakka. Korkeakouluviikolle osallistuu lukion toisen ja kolmannen vuoden opiskelijoita ja tällöin opiskelijat voivat valita yhden ja kahden opintopisteen laajuisista opintojaksoista juuri omia haaveitaan edistävän vaihtoehdon. (Räsänen ym., 2021, 93–95.)
Yhteistyö Jamkin ja Gradian välillä
Jamkin ja Gradian InnoFlash-toteutuksessa hyödynnetään yhteisopettajuuden mallia. Massiivisen yhteisen opintojakson toteuttamiseksi vaaditaan sujuvaa henkilöstön yhteistyötä sekä yhteistä tahtotilaa. InnoFlash-yhteistoteutuksella lukion opettajien vastuulla on tukea omia opiskelijoitaan, sillä he tuntevat opiskelijansa ja voivat toimia tulkkeina opiskelijoiden ja Jamkin valmentajien välillä. Myös läsnäoloseuranta ja mahdolliset kurinpidolliset kysymykset ovat lukion opettajien vastuulla. Jamkin opettajat taas vastaavat itse Design Thinking -menetelmän valmentamisesta, ohjeiden antamisesta, opiskelijoiden kannustamisesta ja prosessin sujumisesta. Teknologia, kuten Moodle-oppimisympäristö tukee tehtävien hallintaa ja opiskelijoiden ryhmätyöskentelyä.
Viikko on epätavallinen myös opettajille, joilla ei ole viikon aikana muuta opetusta. Opiskelijoiden ohella myös opettajat joutuvat oman mukavuusalueensa ulkopuolelle, sillä myös opettajat ovat osa luovaa prosessia, jonka tarkkaa lopputulosta ei vielä tiedetä toteutuksen alkaessa. (Aksovaara ym., 2025.)
Yhteistoteutuksen taustalla on kymmenhenkinen sekä Gradian että Jamkin henkilökunnasta muodostuva taustatiimi, jonka ensisijainen tavoite on turvata, että sekä opettajien että opiskelijoiden on mahdollisimman helppoa heittäytyä opintojakson ja innovoinnin syövereihin (Aksovaara ym., 2025).
Opintojakso jatkuvassa kehityksessä
Opintojaksoa kehitetään iteratiivisesti opiskelija- ja opettajakokemusten perusteella. Uuden toteutuksen suunnittelu aloitetaan aina välittömästi edellisen päätyttyä, jotta kehittämisideat saadaan seuraavalle kierrokselle toteutukseen. Vuosien varrella InnoFlash-toteutusta on räätälöity vastaamaan entistä paremmin sekä opiskelijoiden että opettajien tarpeita lähtien isoista kuvioista kuten luokkajärjestelyistä ja käytetystä oppimisympäristöistä aina oppimateriaalien sanavalintoihin ja termeihin asti. Selkeyden lisäämiseksi on myös tehty “minuuttiaikataulu”, johon on kuvattu annettavat ohjeet, tavoitteet ja tuotokset.
Näkyvin ero Jamkin ja Gradia-lukioiden toteutusten välillä on toteutuksen kesto sekä henkilöstön määrä. Gradian toteutuksella Jamkilla viikon kestävä prosessi on tiivistetty kolmeen päivään kotitehtävineen ja opiskelijoita ohjaavaa henkilöstöä on enemmän suhteessa opiskelijamäärään, mikä mahdollistaa enemmän tukea ja ohjausta lukio-opiskelijoille.
Vaikka kyseessä on lukion perinteisestä arjesta rajustikin eroava kokemus, opiskelijapalautteiden yli kolmasosa (n. 40 %) lukiolaisista on kokenut InnoFlash-työskentelyn mielekkäänä. Negatiivisin kokemus opiskelijoilla oli ollut Gradian InnoFlash-toteutuksen ensimmäisenä toteutusvuonna, jolloin opetus toteutettiin koronapandemian vuoksi verkossa.
Työelämätaitojen kehittämisen lisäksi tavoitteena on tukea lukion opiskelijoiden korkeakoulupolkua ja auttaa heitä löytämään suuntaa omille ura- ja opiskeluhaaveilleen.
Verkkoympäristöt ovat kuitenkin edelleen tiivis osa Gradian InnoFlash-toteutusta, vaikka varsinainen opetus tapahtuukin luokkahuoneissa. InnoFlash-opintojakson aikana sadat lukiolaiset käyttävät samaa Moodle-työtilaa. Toimintamalli on tuttu InnoFlashin Jamkin toteutuksilta. Yhtenäisillä työtiloilla, opintojaksojen sisälle rakennetun oppimisanalytiikan hyödyntämismallilla ja ajastetuilla toiminnoilla voidaan varmistaa yhtäläiset toimintatavat ja helpotetaan samalla arviointien toteuttamista.
Oppimisanalytiikan hyödyntäminen opintojakson aikana reaaliaikaisesti todistetusti auttaa opettajia havainnoimaan opiskelijoiden tunnekokemuksia ja auttaa opettajia puuttumaan tiimien toimintaan ketterämmin. Vastaavanlainen reagointi ilman oppimisanalytiikan hyödyntämistä olisi haastavaa muun muassa suurten ryhmäkokojen vuoksi. (Aksovaara 2024, 55.) Oppimisanalytiikan mukaan se, miten mielekkäänä InnoFlash-päivien tyylinen toiminta koetaan, riippuu paljon ympärillä olevasta tiimistä ja opiskelijan minäpystyvyydestä.
Toteutuksen onnistumisen kannalta tiimin toiminta on tärkeää myös henkilöstön näkökulmasta. Gradian InnoFlashin kokoisessa yhteispuristuksessa kaikki lähtee hyvästä henkilöstöstä ja siitä, että toimintaa on kehittämässä ja toteuttamassa oikeat ihmiset oikeaan aikaan ja toiminnan kehittämisellä ja jatkumisella on vahva tuki organisaatioiden johdolta.