Meillä Jamkissa on kirjava joukko opiskelijoita monenlaisilla taustoilla: työssä käyviä alanvaihtajia, vastavalmistuneita toiselta asteelta, toisesta kulttuurista tulleita. Opiskelijamme lähtevät hyvinkin erilaisista lähtötilanteista suorittamaan tutkintoon kuuluvia kieli- ja viestintäopintoja. Haasteena voi olla ruostunut kielitaito tai oppimisen ongelmat, jotka usein tulevat korostetusti esiin kielten opinnoissa. Kielikeskus tarjoaa opiskelijoille erilaisia tukipalveluita kieli- ja viestintäopintojen suorittamiseen. Tämä teksti kertoo Kielikeskuksen tarjoamista tukipalveluista sekä opiskelijoiden tuen tarpeista kieli- ja viestintäopinnoissa.
Opiskelijoiden tuen tarve kieli- ja viestintäopinnoissa
Jamkissa toteutettu Yhteisöllinen ja yhdenvertainen ammattikorkeakoulu-hanke on kehittänyt toimintamalleja, osaamista ja palveluita, jotka tukevat opiskelijoitamme ja heidän opintojensa etenemistä. Jamkin Kielikeskus on ollut mukana tässä projektissa. Tavoitteena on ollut luoda yleiskuvaa opiskelijoiden tuen tarpeista sekä Kielikeskuksen tarjoamista tukipalveluista. Yyamk-projektin puitteissa teetettiin Kielikeskuksen opetushenkilökunnalle syksyllä 2022 kysely, jossa selvitettiin, millaisia haasteita ja tuentarpeita opiskelijoillamme on kieli- ja viestintäopinnoissa.
Kyselyssä saatiin selville, että lukivaikeus sekä erilaiset keskittymishäiriöt ja sosiaalisten tilanteiden jännittäminen ja pelko vaikeuttavat eniten opiskelijoiden kieli- ja viestintäopintoja. Lisäksi opiskelijoiden puutteelliset taidot opiskelutekniikoissa, ajanhallinnassa sekä aikataulutuksessa vaikeuttavat etenkin verkko-opintoja. Opiskelijat, joilla on kielten oppimisen vaikeuksia, kokevat usein suulliset tehtävät kaikista haastavimmiksi kielten kursseilla. Videoiden tekeminen, suulliset ryhmäkeskustelut ja esitykset koetaan stressaaviksi ja kuormittaviksi. Pakollisten kieliopintojen suorittamista vaikeuttavat myös opiskelijan todella heikko kielitaito. Tämä näkyy varsinkin ruotsin kursseilla. Viestinnän kursseilla hankaluutta aiheuttavat ryhmätöiden sekä suullisten esitelmien lisäksi raporttien kirjoittaminen.
Lukivaikeus sekä erilaiset keskittymishäiriöt ja sosiaalisten tilanteiden jännittäminen ja pelko vaikeuttavat eniten opiskelijoiden kieli- ja viestintäopintoja.
Kyselyn mukaan usealla Kielikeskuksen opettajalla on käytössään tukitoimia, joilla he pyrkivät tukemaan opiskelijoita opintojaksoillaan omien resurssiensa sallimissa rajoissa. Yleisimpinä tukitoimina kielten kursseilla ovat suullisten tehtävien vaihtoehtoiset suoritustavat, jotka helpottavat sosiaalisia tilanteita sekä esiintymistä jännittäviä opiskelijoita. Tällaisia tukitoimia ovat esimerkiksi: videon sijaan opiskelija tulee tekemään suullisen tehtävän kasvokkain opettajan kanssa, opiskelija suorittaa ryhmäkeskustelun tai suullisen kokeen kahdestaan opettajan kanssa, opiskelija suorittaa suullisen kokeen muiden puhumista jännittävien kanssa. Kielitaidoiltaan heikkoja opiskelijoita on pyritty tukemaan lisämateriaalilla, suomenkielisellä palautteella sekä vieraskielisten ohjeiden selittämisellä suomeksi. Kannustava sekä positiivinen ilmapiiri sekä palaute opettajalta on myös suuressa roolissa opiskelijoita tukiessa.
Kielikeskuksen tarjoamat tukipalvelut
Kielikeskus tarjoaa tukea ja neuvoja opiskelijalle kieliopintoihin. Opiskelija voi kartoittaa omia taitojansa ja tuen tarvetta aluksi Kielikeskuksen kielitasotestien ja lukiarvioinnin avulla ja saada neuvoja opinnäytetyön kieliseikkoihin tekstinohjausklinikalla. Jos opiskelija kaipaa neuvoja kieli- ja viestintä opintoihinsa, on hänen mahdollista käydä Kielikeskuksen kielitutorin tai erityisopettajan juttusilla. Lisäksi tarjolla on erilaisia tukiopintojaksoja, joilla opiskelija pystyy parantamaan kielitaitojansa. Kielikeskus tarjoaa myös yksilöllistä lisäopetusta opiskelijoille, joille lisäopetus on myönnetty yksilöllisessä tuen päätöksessä.
Kielikeskus järjestää opiskelijoille lukiarviointeja, jotka toimivat apuvälineenä opiskelijan yksilöllisen tuen päätöksen laatimisessa. Opiskelijoille on myös tarjolla kielitasotesti ruotsiin ja englantiin. Kielitestin avulla opiskelija voi selvittää oman kielitaitotasonsa ja täten tarpeen mahdollisille tukiopintojaksoille. Joskus pakollisen ruotsin tai englannin opintojakson sisältö ja kielitaitovaatimukset askarruttavat opiskelijaa. Tällöin opiskelija voi käydä katsomassa kurssien keskeisiä tavoitteita, sisältöjä ja lähtötasovaatimuksia Kielikeskuksen Intrasta löytyvistä englannin ja ruotsin kurkistuskursseista. Opinnäytetyötä tekeville opiskelijoille on tarjolla klinikkatyyppistä ohjausta, joka toimii ajanvarauksella Booking-järjestelmän kautta. Tarjolla on ohjaustuokioita, joihin opiskelija voi tulla kysymään neuvoa opinnäytetyön kieliseikkoihin liittyvissä asioissa, esimerkiksi tiivistelmän rakenne, lähdeviittaukset ja lähdeluettelo. Tekstinohjausklinikoita on tarjolla sekä suomeksi että englanniksi opinnäytetyötä tekeville opiskelijoille.
Kielikeskuksen kielitutor neuvoo opiskelijoita kieli- ja viestintäopintoihin liittyvissä asioissa. Kielitutor antaa opiskelijoille vinkkejä omatoimiseen kielten opiskeluun sekä kertaukseen ja haasteellisista osa-alueista selviämiseen ja tehokkaisiin opiskelutapoihin. Kielitutor myös opastaa opiskelijoita kielten opintojaksojen valinnassa sekä ajoittamisessa opintopolulle sekä kertoo, millainen opintojaksototeutus olisi opiskelijalle sopivin. Kielitutorilta opiskelijat saavat myös konkreettisia esimerkkejä englannin ja ruotsin opintojaksojen sisällöstä, tehtävätyypeistä sekä arviointikriteereistä. Kielitutorin rooli on myös kannustaa opiskelijoita uskomaan omiin taitoihinsa sekä niiden kehitykseen.
Kielikeskuksella toimii myös erityisopettajan pätevyydellä varustettu S2 opettaja. Tällä hetkellä erityisopettajamme vastuulla on antaa ohjausta ja tukiopetusta opiskelijoille, joille on myönnetty yksilöllistä lisäopetusta Kielikeskukselta. Ohjauksessa keskitytään esimerkiksi kartoittamaan opiskelijan opiskelutaitoja ja kehittämään opiskelustrategioita sekä ajanhallinnan taitoja. Lisäksi erityisopettaja antaa opiskelijalle neuvoja kielen oppimiskeinoihin. Erityisopettajan rooli on myös konsultoiva. Opettajat voivat kysyä häneltä neuvoa opiskelijan haasteisiin liittyen. Erityisopettajan tavoitteena on löytää opiskelijan ja opettajan kannalta toimiva ratkaisu tilanteeseen. Hänen on myös mahdollista tulla seuraamaan luokkahuoneopetusta ja antaa opettajalle tai opiskelijalle neuvoja havaintojensa pohjalta. Toimivien käytäntöjen ja toimintatapojen tarjoaminen opettajille heidän työnsä helpottamiseksi on erityisopettajamme työssä keskeistä.
Kielikeskuksella on tarjolla erilaisia tukiopintojaksoja, joilla opiskelija voi prepata tietojansa ja taitojansa. Opintojaksoja on tarjolla sekä verkko- että kontaktitoteutuksina lukukausittain, jotta opiskelijat voisivat valita itselleen sopivan toteutuksen oman oppimistyylinsä sekä opiskelutilanteensa mukaan. Ruotsista on tarjolla Ruotsin tukiopinnot ja englannista Englannin tukiopinnot. Viestintäopintoihin on tarjolla yhteensä neljä tukiopintojaksoa: Kielenhuollon kertaus, Opiskelutekniikat, Opiskelukirjoittaminen ja Varmuutta esiintymiseen.
Lopuksi voimme todeta, että myös kielen oppijoiden joukko Jamkissa on kirjava. Jotkut tarvitsevat kieli- ja viestintäopinnoissa paljon kertausta ja enemmän ohjausta ja neuvoja, kun taas jotkut ovat taitavia ja itseohjautuvia. Jotkut kamppailevat jännityksen kanssa, toiset heikon kielitaidon kanssa. Kirjavasta opiskelijajoukostamme jokainen voi hyödyntää Kielikeskuksen tukipalveluita. Yhdessä saamme kurssit purkkiin!
Yhteisöllinen ja yhdenvertainen ammattikorkeakoulu
Yhteisöllinen ja yhdenvertainen ammattikorkeakoulu (1.1.2022-31.12.2023) on opetus- ja kulttuuriministeriön rahoittama kaksi vuotinen hanke, jonka toteuttajina ovat Jyväskylän ammattikorkeakoulu ja opiskelijakunta JAMKO. Hankkeen tavoitteena on edistää yhteisöllisyyttä ja yhdenvertaisuutta korkeakouluyhteisössämme.