Arena Public
Graafinen piirroskuva, jossa kaksi henkilöä kättelee. Heidän yläpuolellaan kaksi puhekuplaa yhdistyy palapelimäisesti. Kuvassa leijailee hehkulamppuja ja pilviä.

Kuva: MaurizioVisuals

Varmista yhteiskehittämisessä onnistuminen ja loista bisneksessä

Liiketoiminta ja talous

Tässä artikkelissa kerromme kaksi näkökulmaa organisaatioiden välisen yhteiskehittämisen onnistumisen avaimiin.

Maailma muuttuu kovaa vauhtia ja näyttää siltä, että pelkästään oman organisaation voimin emme tulevaisuudessa pysty muutoksiin vastaamaan. Nyt on jo nähtävissä kumppanuuksien ja verkostojen tärkeys tehokkaassa ja tuloksellisessa toiminnassa. Sieltä avautuu uusia mahdollisuuksia, esim. osaamisten hyödyntämiseen laajalti ja tehokkaasti yli organisaatioiden rajojen. Viimeistään korona-aikana otettu digiloikka on tuonut virtuaalialustat yhteiskehittämiskäyttöön ja avannut mahdollisuuksia entisestään.

Luottamukseen keskittyminen alusta lähtien

Voisimme paljon paremmin hyödyntää yhteistyön alkuun tarvittavia nopean luottamuksen periaatteita pyrkiessämme yhdessä kehittämään tuotteita uuden kumppanin kanssa. Luottamus rakentuu alussa ennen kaikkea tiedollisen ja toimintaan perustuvan ymmärryksen varaan. Se on epävarmaa ja haavoittuvaa ja se vahvistuu (tai heikkenee) yhteistyön ensi askeleissa. Nopea luottamus syntyy yhdistelmänä seuraavan kaltaisista tiedoista ja huomioista:

  • Kumppaniorganisaation maine ja osaaminen.
  • Yhteiskehittämiseen osallistuvien yksilöiden osaaminen ja maine.
  • Oikeudenmukaisuuden kokemus aiemmassa yhteistyössä.
  • Varhaisessa vaiheessa tiedon luottamuksellinen jakaminen.
  • Riittävä psykologinen turvallisuuden tunne.

Pystymme syventämään luottamusta yhteiskehittämisen alussa säännöllisellä, aktiivisella ja avoimella vuorovaikutuksella. Konkreettisesti kannattaa aluksi määritellä yhteisen tekemisen suunta, tavoitteet ja toimintatavat. Kerromme avoimesti osaamisistamme ja haasteistamme, jaamme tietoa omasta toiminnastamme ja annamme paljon positiivista kannustusta ja palautetta.

Hyvään fasilitointiin ja prosessin tukemiseen panostaminen

Fasilitaattorit luovat omalla toiminnallaan luottamuksellista ilmapiiriä ja psykologista turvallisuutta tapaamisissa. He varmistavat, kannustavat ja toimivat niin, että jokainen osaa ja pystyy osallistumaan yhteiseen tekemiseen tasapuolisesti. Käytännössä he tarkentavat ja konkretisoivat keskustelua kysymällä esimerkiksi “Mitä tarkoitat?” tai ”Missä tuo näkyy?”. Heidän on hyvä osata hyödyntää erilaisia virtuaalisia työskentelytapoja, kuten parikeskusteluita, kirjoittamista yhteisille alustoille tai äänestyksiä.

Nopeatempoisissa virtuaalisissa tapaamisissa pitää pysyä ajan hermolla ja olla valmis reagoimaan keskusteluun sisältöihin ja sen mukanaan tuomiin käänteisiin. Joskus on hyvä pystyä kestämään hetken hiljaisuuttakin ja toisinaan heittää aikataulut syrjään ja poiketa suunnittelusta.

Kaikkien osallistujien tulee olla aktiivisia ja tuoda omia ajatuksia ja näkökulmia esiin. On myös rohkaistava ja kannustettava muita tuomaan esiin erilaisia ja jopa vastakkaisia mielipiteitä. Vaikeistakin asioista pitää uskaltaa puhua rohkeasti. Perusasiat kuten yhteisten pelisääntöjen ja työskentelytapojen sopiminen, kameroiden, mikrofonien ja chatin ahkera käyttö tukee yhteisen ymmärryksen saavuttamista.

Lue lisää

Uudista yhdessä kumppaneiden kanssa! -malli kuvaa käytännön askeleet onnistuneeseen yhteiskehittämiseen.