Jyväskylän ammattikorkeakoulu on tietointensiivinen organisaatio. Soveltava tutkimus tuottaa uutta tutkittua tietoa ja projektit puolestaan ajankohtaista ammatillista tietoa. Asiantuntijaviestintä tarvitsee tuekseen aktiivista organisaation tukemaa ammatillista osaamista. Tieto tulee välittää sinne, missä sitä tarvitaan ja missä sillä toivotaan olevan vaikutusta eli tiedon pitää löytää käyttäjänsä. Jamk Arenan toimituskunta tukee ammattikorkeakoulussa yksiköiden asiantuntijoiden suunnittelemaan hankkeiden julkaisustrategiaa ja tukee myös julkaisujen jälkimarkkinointia. Sen lisäksi, että Jamk Arena on julkaisukanava, verkkosivuilla voidaan esitellä korkeakouluyhteisön julkaisutoiminnan onnistumisia ja saada näin tutkimustoiminnalle lisänäkyvyyttä.
Hankkeille suunnatun viestintäosaamisen ohella myös yksittäinen asiantuntija saa toimituskunnalta tukea julkaisutoimintansa suunnitteluun. Suunnitelmallisuudella vaikutetaan asiantuntijaidentiteetin ja -profiiliin, mutta myös käytännön viestintätoimijuusosaamisen vahvistamiseen. Julkaisustrategiaan kuuluvat kysymykset ovat milloin, missä ja kenelle julkaisusta viestitään.
Jamk Arena on hyvä vaihtoehto, silloin kun viestitään mahdollisimman suurelle yleisölle, koska avoimen tieteen ja tutkimuksen periaatteiden mukaisesti artikkelit ovat välittömästi ja kaikelle kansalle avoimesti saatavilla. Jokainen artikkeli on pysyvän tunnisteen avulla liitettävissä ja levitettävissä muun muassa sosiaalisen median kanaviin, projektin verkkosivuille, uutiskirjeisiin ja hankkeiden mahdollisten verkostojen viestintäkanaviin. Mitä enemmän julkaisu saa näkyvyyttä muualla kuin Jamkin ylläpitämissä kanavissa, sen parempi, sillä uusilla kanavilla julkaisuilla on todennäköisesti uusi ja julkaisun teemasta kiinnostunut yleisö.
Artikkelissa pitää olla jotakin, joka saa lukijan kiinnittämään siihen huomion ensisilmäyksellä.
Tutkimuksen, opetuksen ja hanketoiminnan tuloksista viestiminen ei ole hankkeille eikä yksittäiselle asiantuntijalle tiedon yksipuolista jakamista, vaan asiantuntijaviestinnällä koetetaan saavuttaa kohdeyleisö, jolla on omat tarpeensa ja tietämyksensä ja joka tekee laajasta avoimesti tarjolla olevasta tiedosta oman arvionsa siitä, minkä tiedonlähteen valitsee ja miten valitsemaansa tietoa käyttää. Lukijat tekevät päätöksensä lukuvalinnoistaan otsikon perusteella ja käyttävät tähän valintaan muutaman sekunnin. Koska luettavaa on tarjolla yksinkertaisesti aivan liian paljon, artikkelissa pitää olla jotakin, joka saa lukijan kiinnittämään siihen huomion ensisilmäyksellä. Oma artikkelisi kilpailee huomiosta lukuisten vastaavien asiantuntijatekstien kanssa.
Jamk Arenalla kirjoittajia kannustetaan kirjoittamaan itsestään lyhyttä kuvausta, jossa tuodaan esille yhteys Jyväskylän ammattikorkeakouluun ja myös asiantuntijatehtävään, josta käsin kirjoittaja(t) tuovat esille uutta tietoa. Asiantuntijaprofiilin luominen ja oman osaamisen kartoittaminen edesauttavat sitä, että oma rooli ja vastuualueet osana suurempaa kokonaisuutta tulevat näkyväksi itselleen ja myös työyhteisölle. Tällä kaikella on merkitystä, kun pohdimme omaa rooliamme organisaation aktiivisina ja vastuullisina viestintätoimijana ja sitä, miten julkaiseminen vahvistaa ammatillista innostusta, kunnianhimoa ja halua kehittyä omassa työssään.