Opiskelijoiden hyvinvoinnin haasteet ovat kasvaneet, ja korkeakouluissa tarvitaan yhä enemmän erilaisia ratkaisuja moninaisen oppimisen tukemiseksi (esim. Korkeamäki & Vuorento, 2021; Laamanen ym., 2023; Pesonen & Nieminen, 2021). Ammattikorkeakouluissa työelämän harjoittelu ja projektit ovat kiinteä osa opiskelua kaikilla aloilla. Osaamisperustaisuus korostaa osaamisen hankkimista eri keinoin ja opettajilla on suuri vapaus suunnitella opetus osaamisen hankkimiseksi. Miten opettajat voivat vastata erilaisten opiskelijoiden tarpeisiin ja suunnitella työelämässä tapahtuvaa oppimista kaikkia opiskelijoita hyödyttäväksi ja kaikille saavutettavaksi? Korkeakoulutuksen saavutettavuus koostuu monista tekijöistä (mm. Kosunen, 2021; Saavutettavuuskriteeristö, 2019). Saavutettavuuden tarkastelussa on tärkeä huomioida myös työelämä yhtenä oppimisympäristönä.
Työhön integroituvan oppimisen tuki
Korkeakouluopiskelijoiden tuen tarpeet ovat moninaisia. Yleisimpiä syitä yksilölliselle tuelle ovat mielenterveyden ongelmat, tarkkaavaisuuden pulmat, oppimisen vaikeudet, autismin kirjo sekä aistivammat ja sairaudet (Korkeamäki & Vuorento, 2021; Opiskelijan hyvinvointi koetuksella, 2023). Erityisesti mielen hyvinvointi vaikuttaa opintoihin kiinnittymiseen ja pakottaa opettajat ja muut oppilaitosten ammattilaiset kehittämään ratkaisuja oppimisen tukemiseksi, myös työpaikoilla tapahtuvassa oppimisessa.
IN-WORK-hankkeessa järjestimme korkeakoulun henkilöstölle ja työelämälle yhteisiä koulutustilaisuuksia, joissa pohdimme yksilöllistä tukea tarvitsevien opiskelijoiden oppimista ja tukemista sekä oppilaitoksessa että oppilaitoksen ulkopuolella tapahtuvassa oppimisessa. Totesimme yhdessä osallistujien kanssa eri kouluasteilla ilmenevän samankaltaisia haasteita opintojen etenemisessä, tutkinnon suorittamisessa ja työpaikalla tapahtuvassa oppimisessa. Toiseen asteen ammatillisissa oppilaitoksissa onkin kehitetty malleja työssä tapahtuvan oppimisen tukemiseen jo useiden vuosien ajan. Erityisen tuen järjestämistä eri oppimisympäristöissä on myös arvioitu (Goman & Hievanen, 2021).
Korkeakoulutuksessa ja erityisesti ammattikorkeakouluopiskelussa työelämässä oppiminen on tärkeä osa opiskelua, mutta keinoja tukea tarvitsevien opiskelijoiden tukemiseksi vasta kehitellään. Työhön integroituvaa oppimista (work-integrated learning, WIL) voidaan toteuttaa monenlaisin ratkaisuin (esim. Rowe 2012). WIL pedagogisena käytänteenä helpottaa opiskelijoiden oppimista yhdistämällä teoreettista opiskelua ja työelämään kytkeytyvää oppimista joustavasti ja yksilöllisesti (Billett, 2014). Monia toiselle asteelle kehitettyjä ratkaisuja voidaan hyödyntää myös korkea-asteella. Korkeakoulut ja toisen asteen oppilaitokset räätälöivät harjoitteluja oman alan ympäristöihin, yhteistyöoppilaitoksiin ja eri kampuksille. Työhön integroituvaa oppimista toteutetaan useimmiten aidossa työympäristössä, mutta opiskelijoiden erilaisten tarpeiden mukaan oppimista on mahdollista järjestää myös oppilaitoksessa. Oppilaitoksissa tehtävät harjoittelut voivat olla turvallinen aloitus yksilöllistä tukea tarvitsevalle opiskelijalle työelämään tutustumiseen.
Inklusiivisen työkulttuurin tukeminen
Työhön integroituvan oppimisen periaatteissa korostetaan inklusiivisen työkulttuurin rakentamista. Inklusiivisessa työkulttuurissa jokaisella työntekijällä tulisi olla mahdollisuus hyödyntää vahvuuksiaan ja osaamistaan ja olla arvostettu ja kunnioitettu työyhteisön jäsen. IN-WORK-hankkeessa tuotetussa materiaalissa ehdotetaan inklusiivisen työkulttuurin tukemista kolmen portaan avulla; rekrytointiprosessin tuki, moninaisuuden etujen korostaminen sekä yhteiseen keskusteluun osallistuminen (IN-WORK project, 2023). Korkeakoululla on tärkeä rooli alueen inklusiivisen koulutuksen edistäjänä ja yhteisvastuun kantajana sekä moninaisten opiskelijoiden työllistymisen edistäjänä.
Hankkeen Jamkin henkilökunnalle järjestämissä koulutuksissa pohdittiin opettajien mahdollisuuksia opiskelijoiden tarpeisiin sopivien yhteistyöyritysten löytämiseen ja yhteistyön aloittamiseen. Hyviksi käytänteiksi todettiin muun muassa opettajan tiivis yhteistyö oman alansa yrityksiin, opiskelijoiden tuki harjoittelun alkaessa ja oppimisprosessin tehostettu seuranta yhdessä työpaikan ohjaajan kanssa. Mitä paremmin opettaja tuntee työpaikan toiminnan ja henkilöstön, sitä helpompaa hänen on löytää opiskelijalle sopiva työpaikka ja työtehtävät, jos opiskelija tarvitsee apua sopivan paikan löytämisessä. Tuttuun työpaikkaan on luontevaa olla yhteydessä opiskelijan harjoittelun tai projektityön aikana.
Monimuotoisuuden edistäminen edellyttää yhteistä keskustelua niin oppilaitoksen sisällä kuin oppilaitosten ja työelämän välillä. On tärkeää lisätä tietoisuutta erilaisista tuen tarpeista ja tukikeinoista sekä oppilaitoksen että työpaikan henkilöstön keskuudessa. Oppilaitoksien ja työelämän edustajat toimivat parhaimmillaan yhteistyössä opiskelijan eduksi ja parhaaksi ja samalla edistävät yhdenvertaisuuden kysymyksiä alueella ja yhteiskunnallisesti.
Saavutettavan opiskelun ja työhön integroituvan oppimisen keinoja on paljon. Niiden kokeilu ja käyttö opiskelijan, työelämän edustajan ja ohjaavan opettajan suunniteltua ja systemaattista yhteistyötä. Opettajan osaaminen, pedagogiset ratkaisut sekä kyky kohdata moninaisia opiskelijoita lisäävät opetuksen saavutettavuutta. Työelämä puolestaan muuttuu saavutettavammaksi tiedon ja ymmärryksen lisääntymisen, monipuolisten työtehtävien hyödyntämisen ja yksilöllisten työn tekemisen mallien kautta. (IN-WORK project, 2023.)
Joustavien, opiskelijalähtöisten ratkaisujen toteuttaminen työhön integroituvassa oppimisessa edellyttää joustavuutta myös koulutuksen rakenteissa, opetussuunnitelmissa, oppimisen arvioinnissa ja opettajien toimintatavoissa. Myös työelämältä edellytetään joustavuutta, moninaisuuden huomioimista resurssina ja halua oppia uutta. Saavutettava ja inklusiivinen korkeakoulu edellyttää monipuolista yhteistyötä sekä toimivien käytänteiden jakamista ja kehittämistä niin korkeakoulujen sisällä kuin alueellisesti yhteistyössä työelämän kanssa.
IN-WORK
IN-WORK-hankkeessa vahvistetaan korkeakoulujen roolia alueensa inklusiivisen toimintakulttuurin edistäjänä. Hankkeessa kehitetään ja testataan toimintamallia, jossa osallistetaan sekä korkeakoulun sisäisiä että ulkopuolisia toimijoita. Hankkeessa hyödynnetään työhön ja työelämään integroitua oppimismenetelmää (Work integrated learning, WIL), jonka avulla erityistä tukea opinnoissaan tarvitsevat opiskelijat saavat mielekkäitä oppimiskokemuksia ja vahvistavat kykyjään ja mahdollisuuksiaan työllistyä.