Liiketoiminta ja talous

Artikkeleita liiketoiminnasta, taloudesta, yrittäjyydestä ja myynnistä.

Jakso on toteutettu yhteistyössä Lapin ammattikorkeakoulun vastuullisuuspodcastin kanssa. Haastattelijana toimii Mirva Juntti (Lapin AMK), ja keskustelijoina ovat matkailuyrittäjä Suvi Männikkö (Laenlammen tila) sekä matkailun asiantuntija Susanna Ollila (Lapin AMK). Jaksossa…

Arena Podcast

Robotti, jolla päällä keltainen puvun takki, valkoinen kaulupaita ja harmaa kravatti. Päässä kuulokkeet. Kuvassa tekstit TyhyTeko-podcast
Mies ja nainen istuvat penkillä tenniskentän laidalla vesipullot kädessään. Nainen on juuri hörppäämässä vettä. Miehellä on päällään kauluspaita ja kravatti, naisella tyypillisemmät liikuntavarusteet.

Arena Public

22.1.2025

Työpaikat kannustavat liikkumaan – huipputulokset ovat askeleen päässä

22.1.2025
Liiketoiminta ja talous Terveys ja hyvinvointi

Suomalaiset työpaikat panostavat yhä enemmän henkilöstöliikuntaan, mutta vain harvat hyödyntävät investointejaan täysimääräisesti. Suunnitelmallisuutta lisäämällä saavutetaan merkittäviä lisäetuja.

Arena Pro

20.12.2024

Matkailualan uudistaminen edellyttää tietoista muutosmatkailuajattelua

20.12.2024
Liiketoiminta ja talous

Matkailu liikuttaa ihmisiä, mutta matkailu voi myös muuttaa ihmisiä. Alan yritykset voivat muotoilla palveluitaan mahdollistaakseen asiakkaan muutoskokemuksen.

Arena Pro

19.12.2024

Kohti ketterämpää TKI-toimintaa data-analytiikan ja ohjelmistorobotiikan avulla

19.12.2024
Liiketoiminta ja talous Teknologia ja teollisuus

Perhe pyöräretkellä Sveitsissä, hiekkatietä reunustavat aidat ja taustalla korkeita vuoria ja maalaismaisemaa.

Arena Pro

11.12.2024

Kohti ilmastoystävällisempää matkailutoimialaa

11.12.2024
Liiketoiminta ja talous Ympäristö ja kestävyys

Matkailu aiheuttaa merkittäviä negatiivisia ilmastovaikutuksia, jotka samaan aikaan haastavat alan toimintaedellytyksiä. Yhä useampi matkailualan toimija yrityksistä korkeakouluihin onkin tarttunut näihin haasteisiin ja ryhtynyt aktiivisiin ilmastotoimenpiteisiin.

Kaksi henkilöä istumassa suon laidalla metsäisellä mättäällä. Mies ja nainen ovat metsästysvarusteissa, taustalla koira.

Arena Public

22.11.2024

Vastuullisesta matkailusta uutta liiketoimintaa

22.11.2024
Liiketoiminta ja talous Ympäristö ja kestävyys

Metsästysmatkailu tarjoaa merkittäviä liiketoimintamahdollisuuksia yhdistämällä luonnonläheiset kokemukset, vastuullisuuden ja paikallistuntemuksen.

Graafinen kuva, jossa parrakas mies kuvan keskellä, ympärillään erivärisiä puhe- ja ajatuskuplia.

Arena Pro

25.9.2024

Kielitietoisuudella yhteenkuuluvuutta ja kilpailuetua

25.9.2024
Koulutus ja oppiminen Liiketoiminta ja talous

Työyhteisö voi toimia tehokkaana suomen kielen oppimisen paikkana ja tukea kansainvälisen työntekijän sujuvaa integroitumista. Pienten tekojen lisäksi tarvitaan organisaation rakenteellista tukea.

Nainen tekee muistiinpanoja muistikirjaan metsässä.

Arena Pro

16.9.2024

Train the Trainer -verkostotyö ja kestävän matkailun integrointi koulutukseen

16.9.2024
Liiketoiminta ja talous Ympäristö ja kestävyys

Matkailukouluttajien verkosto jalkauttaa kestävyyden työkaluja oppilaitosten käyttöön. Verkostotyöllä, jota nyt pyritään aktivoimaan, varmistetaan kestävää tulevaisuutta Suomen matkailulle.

Kuvan keskelle yhteen tuodut kädet ja taustalla pöydällä rakennus- ja arkkitehtuurialaan liittyviä tarvikkeita, kuten kypärä, laskin, vatupassi ja kannettava tietokone.

Arena Public

19.6.2024

Kansainväliset osaajat ja monimuotoisuuden voima työyhteisöissä

19.6.2024
Liiketoiminta ja talous Yhteiskunta ja ilmiöt

Monikieliset ja -kulttuuriset työyhteisöt ovat tulevaisuutta ja tätä päivää. Miten voisimme pienin teoin hyödyntää monimuotoisuuden potentiaalia edistämään liiketoimintaa, kasvua ja hyvinvointia työpaikoilla?

Käden päällä liiketoiminnan ja datan käytön verkostoja kuvaava pallon muotoinen viivapiirros, jonka ympärillä symboleja digitaalisuuteen, tietoverkkoihin ja tietoon liittyen.

Arena Public

4.6.2024

Data tiedonlähteenä

4.6.2024
Liiketoiminta ja talous Teknologia ja teollisuus

Datan ja sen analyysin merkitys johtamisessa – on sitten kyse tuotekehityksestä, myynnistä, asiakasymmärryksestä tai mistä tahansa muusta organisaation toiminnasta – ei ole enää tulevaisuuden mahdollisuus vaan arkea etenkin isoimmissa yrityksissä, mutta myös moderneissa pk-yrityksissä.