Arena Public
Nainen keskittyneenä tietokoneen äärellä. Taustalla kaksi muuta henkilöä.

Kuva: Severi Peura

Kenelle viestit asiantuntija?

Yhteiskunta ja ilmiöt

Asiantuntijaviestinnän kriittisiä, ennakkoon arvioitavia kysymyksiä ovat muun muassa julkaistavan tiedon laajuus, tiedon avoimuus ja löydettävyys, käytetty kieli ja aiheen relevanssi. Vastaa siis itsellesi kysymykseen, mikä asia on artikkelissasi todella tärkeää ja mihin tällä tiedolla haluat vaikuttaa

Asiantuntijaviestinnässä korostuu kohdeyleisön valinta eli yksinkertaisesti kysymys, kenelle olet kirjoittamassa. Artikkelin elinkaari alkaa tiedon tuottamisesta ja jatkuu tiedon levittämiseen. Tätä vaihetta tutkitun tiedon vaikuttavuuden arviointi. Arvioinnissa tulisi tarkastella sitä, tuotettua tietoa voidaan soveltaa ja kuinka tämä tieto juurtuu uudeksi osaamisen tietopohjaksi sille kohdeyleisölle, jolle olet kirjoittamassa. Jo ennen kirjoitusprosessin käynnistämistä on syytä pohtia sitä, mikä voisi olla itsellesi ja asiallesi sopiva tekstilaji, joka edesauttaa asiasi esittämistä valitsemallesi lukijakunnalle. Jamk Arena tarjoaa väylän yleistajuisille ja ammatillisille artikkeleille. Jokainen artikkeli on asiantuntija-artikkeli.

Artikkelin idean terävöittäminen on aina helpompaa, kun tiedät kenelle viestit, mitä viestit ja mitä kanavaa ajattelit käyttää.

Kun olet päättänyt, kenelle kirjoitat, pohdi sen jälkeen, mitä haluat viestiä. Artikkelin idean terävöittäminen on aina helpompaa, kun tiedät kenelle viestit, mitä viestit ja mitä kanavaa ajattelit käyttää. Pitäydy käsikirjoituksessasi valitsemassasi ydinajatuksessa, sillä voit aina jatkaa uusien loistavien ideoiden jalostamista seuraavissa käsikirjoituksissasi. Ytimekäs, valitussa ydinajatuksessasi pitäytyvä viesti tavoittaa tehokkaasti kohdeyleisönsä.

Viestin ja kohdeyleisön yhdistäminen on siis tärkeää, kun suunnittelet artikkelin kirjoittamista. Tekstityypistä toiseen vaihtaminen, esimerkiksi ammatillisen artikkelin muuttaminen yleistajuiseksi, kesken kirjoitusprosessin on yleensä varsin vaikeaa. Tekstilajin muuttamisesta seuraa todennäköisesti se, että joudut ratkaisemaan kohdeyleisön, tekstin rakenteen ja pituuden, kirjoitustyylin sekä tietoperustan eli viittaustyylin ja lähdeluettelon rakentamisen alusta alkaen uudelleen.

Asiantuntijan viesti asiantuntijalla

Tutkimusviestintä on lähtökohtaisesti suunnattu monille yleisöille. Jamk Arenan yleistajuiset ja ammatillisten artikkeleiden kanavat ohjaavat kirjoittajaa omalta osaltaan ratkaisemaan edellä mainitun tekstilajin ja viestintätavan. Kun asiantuntija viestii tutkimuksestaan toiselle saman alan asiantuntijalle, hänen ei tarvitse avata esimerkiksi peruskäsitteitä tai taustoittaa tutkimustaan samalla tapaa kuin jos hän kirjoittaisi samasta asiasta yleistajuista artikkelia. Tietopohja ja ymmärrys alan ilmiöistä sekä niiden käsittelytavasta on lähtökohtaisesti samanlainen saman alan asiantuntijoiden kesken. He tunnistavat oman alansa tekstin rakenteen ja osaavat lukea sitä. Tilanne on hieman toinen, kun asiantuntijan julkaisu on suunnattu ensisijaisesti esimerkiksi virkamiesten käyttöön, jolloin havainnollistaminen auttaa viestinnän onnistumista.

Opiskelijat ja alumnit Jamk Arenan lukijoina

Jamk Arenassa julkaistavien artikkeleiden kohdeyleisönä ovat myös nykyiset opiskelijat ja jo valmistuneet alumnit. Opiskelijoille suunnatussa viestinnässä on läsnä pedagogiikka ja ajatus siitä, että opiskelijalla on jo jonkin verran hallussaan alan tietopohjaa, kuten alan perussanastoa. Asiantuntija-artikkeli voi toimia rakentavana dialogina opiskelijan ja ohjaajan välillä.

Ammattikorkeakoulusta valmistuneelle ja työelämään siirtyneelle asiantuntijalle viestiminen on jotakin muuta, koska työelämässä vaaditaan jatkuvaa uuden omaksumista ja osaamisen päivittämistä. Ammattiosaajat tarvitset työssään monilukutaitoa, mikä puolestaan kuvaa hyvin sitä monipuolista, vaativaa tiedon määrää, mitä myös suorittavassa työssä tarvitaan. Asiantuntijatehtävissä työskentelevät tarvitset jatkuvasti uutta tietoa oman alansa kehityksestä, ja asiantuntija-artikkeleiden pedagogiikka voi parhaimmillaan johtaa tiedonjakoon, tavallaan ristiin pölytykseen, jossa sekä opettaja (tutkimusorganisaation asiantuntija) ja opetettava (työelämässä toimiva asiantuntija) molemmat oppivat.

Yleistajuisten artikkeleiden monenkirjava lukijakunta

Yleistajuinen artikkeli on faktaperusteinen asiantuntijateksti. Artikkelia suunnitellessa on hyvä ottaa huomioon, että sisällöt kiinnostavat “kaikkia”. Lukijoilla on tavallisesti laaja yleissivistys ja siksi yleistajuinen kirjoittaminen on tyylinä varsin vaativa. Lukijakunta on kiinnostunut tietämään, miten kerrottu asia vaikuttaa heidän omaan elämäänsä tai kokemusmaailmaansa. Viestinnässä onkin tärkeää kiinnittää huomioita siihen, miten varsinainen viestittävä asia ilmaistaan ja saatetaan tarvittaessa asiasta kiinnostuneet lisätiedon pariin liittämällä artikkelin yhteyteen luettelo keskeisistä lähteistä. Yleistajuisten artikkeleiden kohdeyleisöä on näin moninainen ja artikkelit kiinnostavat liki main kaikkea kansaa; opiskelijoita ja opettajia, toimittajia, päättäjiä sekä rahoittajia että yrittäjiä. On hyvä muistaa, että yleistajuisista artikkeleista ovat kiinnostuneet eri alojen spesialistit ja myös oman alan kollegat.

Yleistajuisille artikkeleille on tyypillistä, että menet suoraan asiaan terävällä johdantotekstillä. Ensimmäiset lauseesi ovat otsikon jälkeen kriittisiä elementtejä, kun pyrit vangitsemaan lukijan huomion. Asiantuntija painottaa ensisijaisesti faktoja ja jättää tunnelmoinnin toiseen kontekstiin. Asiatyylinen teksti kertoo lukijalle nopeasti, mitä hänen tulee tietää asiasta ja lisäksi teksti välittää tiedon myös siitä, millaiseen yleisesti kiinnostavaan asiaan halutaan vaikuttaa. Tutkimustuloksia viestivä artikkeli ei siis ole raportti.

Tutkimustulokset kiinnostavat

Tutkimustulokset kiinnostavat, ja luottamus korkeakoulujen tuottamaan tietoon on vahvistunut tasaisesti 2000-luvun ajan. Tutkimukseen kohdistunut mediahuomio lisääntyi tutkitun tiedon teemavuotena 2021. Tutkimuksessa tuotetaan sellaista uutta, mistä media kiinnostuu ja mihin uutinen perusolemukseltaan pohjaa. Myös suomalaisten luottamus median välittämään tietoon on kasvanut. Tutkimuksen yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen on monia väyliä, ja Jamk Arena tarjoaa henkilökunnalle matalan kynnyksen väylän välittää omaa asiantuntemustaan, ymmärrystä tutkimuksen tuloksista ja tutkimustulosten sovellettavuudesta yhteiskunnan tietotarpeisiin.